لوگو آقای آهن
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نکات ایمنی در زمان کار با ضایعات فلزی
فهرست مطالب

نکات ایمنی در زمان کار با ضایعات فلزی

ضایعات فلزی مانند آهن، آلومینیوم، مس یا استیل از جمله قراضه‌های پرسودی هستند که در انبارهای ضایعاتی نگهداری می‌شوند. متاسفانه نداشتن دقت در زمان کار با این ضایعات باعث می‌شود که کارگران آسیب‌هایی ببینند. به همین دلیل در این مقاله از مسترآهن می‌خواهیم نکات ایمنی در زمان کار با این ضایعات را به شما آموزش دهیم.

استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب

برای اینکه بتوانید ایمنی خود را در زمان کار با ضایعات فلزی حفظ کنید، باید از تجهیزات حفاظت فردی مانند عینک، کفش، دستکش، کلاه ایمنی و محافظ گوش استفاده کنید. زیرا دستکش ایمنی مانع از بریدن پوست شما در اثر تماس با لبه‌های تیز فلزی خواهد شد.

استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب از نکات ایمنی کار در انبار های ضایعاتی

همچنین چکمه‌های مقاوم در برابر سایش و پارگی هم می‌توانند راه رفتن شما در این محوطه‌ها را راحت کنند؛ به ویژه در زمانی که با قراضه‌های آهنی خودرو سر و کار دارید، حتما باید از دستکش ضد اسید و کفش ایمنی ضد لغزش استفاده کنید. همچنین اگر با سرب سر و کار دارید، باید از تجهیزات محافظ تنفسی هم استفاده کنید.

این صفحه را هم ببینید: قیمت روز ضایعات آهن

خودداری از لمس کردن مواد ناشناخته

محوطه‌های نگهداری از ضایعات فلزی مملو از مواد خطرناک مانند روغن، ضد یخ یا اسیدهای مختلف است؛ بنابراین برای حفظ ایمنی خود در این مکان‌ها، نباید هیچ مایعی را بدون دستکش لمس کنید. همچنین در زمان دست زدن به ضایعات هم باید دقت داشته باشید که مرطوب نباشند یا روغنی بر روی آنها نریخته باشد. در غیر این صورت پوست شما دچار آسیب خواهد شد.

دوری از وسایل نقلیه بزرگ در انبارهای ضایعاتی

در انبارهای ضایعاتی و مراکز بازیافت ضایعات فلزی، از ماشین آلات مختلفی برای جابجایی یا جداسازی فلزات استفاده می‌شود؛ بنابراین یکی از مهمترین نکات ایمنی در انبارهای ضایعات فلزی این است که تا حد امکان از این وسایل دوری کنید.

دوری از وسایل نقلیه بزرگ از نکات ایمنی در انبار های ضایعات فلزی

اپراتورهایی هم که با این وسایل نقلیه کار می‌کنند، باید مراقب باشند که در زمان جابجا کردن قراضه‌ها، هیچ انسانی در نزدیکی آنها وجود نداشته باشد؛ زیرا بیشتر مرگ و میرها در این انبارها، مربوط به بی‌احتیاطی در زمان کار با ماشین آلات سنگین است.

رعایت اصول حمل بار در انبارهای ضایعاتی

در بسیاری از موارد، کارگرهایی که در انبارهای ضایعاتی کار می‌کنند، بسته‌های نسبتا سبک را جابجا می‌کنند. رعایت نکردن اصول ایمنی در زمان جابجایی این بسته‌ها یا ضایعات، می‌تواند باعث شکستن دست و پا یا آسیب به ستون فقرات و گردن شود. بنابراین باید حتما دوره‌های آموزشی برای کارگران در زمینه جابجایی این بسته‌ها برگزار شود تا مشکلی در زمان کار با آنها به وجود نیاید.

کار نکردن در انبار ضایعات در شرایط آب و هوایی نامساعد

تجربه نشان داده که بیشترین آسیب به کارگران انبارهای ضایعاتی، در شرایط آب و هوایی نامساعد رخ می‌دهد که دید محدود است. در این حالت، اپراتورهای ماشین آلات نمی‌توانند کنترل کاملی بر روی حرکات خود داشته باشند. همچنین رطوبت بالا در هوا، می‌تواند باعث ایجاد زنگ آهن و دیگر ترکیبات شود که در نهایت برای پوست یا سیستم تنفسی انسان خطرناک هستند.

شستن کامل دست و صورت پس از کار

توجه به شستن دست ها پس از کار از نکات ایمنی در حفظ سلامت بعد از کار در انبارهای ضایعات

کارگرانی که در انبارهای ضایعات کار می‌کنند یا افرادی که با این قراضه‌ها در ارتباط هستند، باید پس از اتمام کار، دستان خود را با شوینده مناسب بشویند. هرچند که در حین کار دستکش ایمنی دارید، اما ممکن است در اثر تعریق، مقداری از مواد سمی به پوست شما رسیده باشند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل یا انتقال بیماری به افراد دیگر، بهتر است دستان خود را پس از اتمام هر کار بشویید.

جداسازی ضایعات بر اساس خطرات آنها

ضایعات فلزی انواع مختلفی دارند؛ برای مثال ضایعات آهنی معمولا مواد سمی مانند کادمیوم یا آزبست در خود دارند. اما در ضایعات آلومینیومی این مواد سمی کمتر دیده می‌شوند. بنابراین فروشندگان یا جمع آوری کنندگان ضایعات فلزی باید آنها را بر اساس نوع، جدا کنند تا مواد سمی به دیگر قسمت‌ها نفوذ نکند. همچنین ضایعات قطعات داخلی خودرو مانند سیلندر، پیستون و دیگر قطعات موتوری را هم حتما باید از ضایعات بدنه دور نگه داشت.

سخن پایانی

در این مقاله نکات ایمنی برای کار در انبارهای ضایعات فلزی و بازیافت آنها را بیان کرده و نحوه کار با این ضایعات را توضیح دادیم. انبارهای ضایعاتی باید برای جلوگیری از بروز مشکل، این نکات را به کارگران خود آموزش دهند؛ همچنین افرادی که در زمینه جمع آوری ضایعات فعالیت دارند، باید این نکات را رعایت کنند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

سوالات متداول

آیا ضایعات فلزی گازهای خطرناک آزاد می‌کنند؟

بسیاری از ضایعات فلزی گاز خطرناکی ندارند؛ اما مواردی که مقداری سرب در آنها به کار رفته باشد یا ضایعات آهنی که زنگ زده باشند، گاز خطرناک تولید می‌کنند و نیاز به تجهیزات حفاظتی تنفسی دارند.

آیا علائم ایمنی برای انبارهای ضایعاتی نصب می‌شود؟

به طور معمول خیر. زیرا خطراتی که ضایعات فلزی دارند غیر قابل پیش بینی هستند و بیشتر از طریق کارگاه‌های آموزشی به کارگران هشدار داده می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 03191011013 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست